2016 Ekspedycja Rep. Czeska - Kanał Baty
Kanał wybudował znany morawski przedsiębiorca, producent obuwia Jan Antonin Bata w latach 1934-38 w celu transportowania węgla do swoich zakładów w miejscowości Otrokovice koło Zlína. Miał on być częścią drogi wodnej Dunaj-Odra-Łaba, którego odcinki były budowane od 1938 roku w pobliżu Kędzierzyna w dzisiejszej Polsce i koło Wiednia. Dalszą budowę na całej długości przerwała wojna, a po wojnie prac nie wznowiono. Na początku lat sześćdziesiątych żegluga została zawieszona również na kanale Baty.
Kanał Baty wielką turystyczną atrakcją.
Po renowacji w latach dziewięćdziesiątych Kanał Baty stał się wielką turystyczną atrakcją południowych Moraw. Długość drogi wodnej w jednym kierunku wynosi obecnie ponad pięćdziesiąt kilometrów. Ostatnio ruszyły przygotowania do przedłużenia szlaku do miejscowości Hodonín i Kroměříž. Wtedy jej długość wzrośnie do 76 km. W przyszłości planuje się przedłużenie trasy w korycie rzeki Morawy przez Słowację aż do Dunaju w Bratysławie.
Kanał Baty zaczyna się na granicy Słowacji i Moraw, kraju wina.
Przed wypłynięciem warto odwiedzić tutejsze piwnice winne i skosztować miejscowego delikatnego wina. Na trasie jest w sumie 13 śluz w jednym kierunku i wiele zabytków techniki, jak na przykład ,,Výklopník“ (Wywrotnica), gdzie całe wagony z węglem rozładowywano na statki. W niewielkiej odległości od drogi wodnej jest mnóstwo atrakcji, muzea, pałace, skansen. Okolica jest poprzecinana ścieżkami rowerowymi. Prawie w każdej miejscowości jest bezpłatna publiczna przystań, w której można kotwiczyć przez jeden dzień i robić wycieczki po okolicy. Bezpłatne jest też przepływanie przez śluzy. Płatne są tylko usługi prywatnych przystani. Najdalej położonym miejscem, do którego można dopłynąć, jest jaz Bělov, w mieście Baty - Otrokovicach. W sumie trasa to ponad 100 kilometrów i 26 śluz w obie strony.