FRANCJA – czartery i rejsy jachtem Vistula

FRANCJA – czartery i rejsy jachtem Vistula

SAMODZIELNE CZARTERY I REJSY ZE SKIPPEREM JACHTEM MOTOROWYM VISTULA CRUISER 30 S WE FRANCJI

Zimowy urlop na pokładzie hausbota? Czemu nie! Szczególnie jeżeli jacht jest do tego przystosowany, a aura łagodniejsza niż w Polsce. Zachęcony sukcesem projektu jesienno-zimowo-wiosennego w Wenecji podjąłem decyzję o przygotowaniu kolejnej posezonowej destynacji.

Moja najnowsza propozycja to samodzielne czartery jachtu motorowego Vistula Cruiser 30 S na południu Francji w okolicach Montpellier oraz rejsy tą jednostką prowadzone przez skippera, czyli mnie (ŁK), z północy (Strasburg) na południe Francji (Montpellier), następnie na zachodnie wybrzeże (Bordeaux), z powrotem do Montpellier i Miluzy, podzielone na etapy opisane poniżej. Nasz hausbot ma zabudowany kokpit, czyli tak zwany hard-top, dzięki czemu sternik może go wygodnie prowadzić nie wystawiając się na działanie wiatru i temperatury. Tym bardziej, że sterówka posiada ogrzewanie. Załoga również nie musi się martwić, że zmarznie, gdyż wnętrze jednostki jest ogrzewane przez system Webasto do ponad 20 stopni Celsjusza, co wielokrotnie sprawdziliśmy podczas naszych wypraw i to w znacznie surowszym klimacie (na zewnątrz było nawet minus kilkanaście stopni).

Średnie temperatury na południu Francji wahają się w okresie jesienno-zimowo-wiosennym w okolicach 10 - 15 st. Celsjusza. Niewątpliwą korzyścią wynikającą z pływania o tej porze roku jest możliwość zwiedzania miast i miasteczek położonych wzdłuż trasy w normalnych warunkach, a nie w letnim nieznośnym upale i w towarzystwie tłumów turystów, którzy nie tylko okupują restauracje i kawiarnie, nie mówiąc o zabytkach i muzeach oraz miejscach cumowniczych w przystaniach.

Poza sezonem turystycznym możemy też sporo zaoszczędzić na kosztach wyjazdu, od czarteru poczynając, przez postoje w marinach (wiele z nich jest zimą bezpłatnych), gastronomię i wreszcie na tańszych połączeniach lotniczych kończąc. Z lotnisk w Warszawie, Krakowie, Poznaniu i Gdańsku nawet po sezonie odbywają się regularne loty do kilku miast na trasie ekspedycji. Pomagamy w znalezieniu dogodnego połączenia oraz w organizacji transferu po zakończeniu rejsu do miejsca startu. Dojazd samochodem też nie stanowi problemu – jedzie się prawie cały czas autostradami. Załatwimy również parking i transport powrotny do pojazdu. Zimowy rejs hausbotem można również połączyć z wypadem na narty w Alpy lub zwiedzaniem Francji.

Francja to kraj wprost wymarzony do uprawiania hausbotingu.

Setki kilometrów rzek, połączonych znakomicie zaprojektowanymi kanałami tworzą jeden z najlepszych systemów żeglugowych w Europie. Na trasie wiele ciekawych, również zabytkowych śluz oraz innych interesujących obiektów hydrotechnicznych, takich jak przenośnie, czy kilkukilometrowe jednokierunkowe tunele, w których ruch sterowany jest światłami. Wzdłuż trasy położonych jest wiele przepięknych miast, miasteczek, wiosek, zamków i pałaców – jak to we Francji bywa –  zawsze z bogatą i ciekawą historią. No i oczywiście przepyszna francuska kuchnia, wzbogacona tym co we Francji najlepsze, czyli lokalnym winem. Przy samodzielnych czarterach na pokładzie znajdują się materiały nawigacyjne – mapa i locja z opisem szlaku i dokładne, sprawdzone przeze mnie wskazówki praktyczne, turystyczne, krajoznawcze i kulinarne. Podczas rejsów ze mną, to ja załatwiam wszelkie tematy logistyczne (kontakty ze śluzami, marinami), zaopatrzeniowe (woda, gaz) oraz organizuję zwiedzanie i kulinaria. Każdy odcinek ma swoją specyfikę, którą opisuję poniżej, ale każdy jest na swój sposób ciekawy i wart przepłynięcia. Francja z pokładu naszej Vistuli to prawdziwa gratka, zachwycająca i łatwo dostępna!

Oceń nas w 


 

 


HARMONOGRAM SAMODZIELNYCH CZARTERÓW I REJSÓW ZE SKIPPEREM:

 

1. ODCINEK Termin 6.11.2018 (wt) – 17.11.2018. (sb) - 11 dni, STRASBURG – Kan. Marna-Ren – NANCY – Kan. des Vosges – CORRE Dystans: 275km

 

Trasa zaczyna się w samym sercu Alzacji – Strasburgu, przepięknym mieście położonym nad rzeką Ill (to nie rzymskie III!). Stamtąd Kanałem Marna-Ren kierujemy się w stronę Lotaryngii, przebijając się przez pasmo górskie Wogezów. Przebijanie to właściwe słowo, gdyż czasami pokonujemy różnicę poziomów tradycyjnie, czyli za pomocą śluz, ale mamy też po drodze ciekawą podnośnię, coś jakby wannę, która kursuje jak winda góra-dół oraz kilkukilometrowe tunele, w których ruch sterowany jest sygnalizacją świetlną. Miasto Nancy to architektoniczna perełka autorstwa polskiego króla Stanisława Leszczyńskiego. Następnie Kanałem des Vosges docieramy do celu, czyli miasta Corre.

 

2. ODCINEK Termin 17.11.2018. (sb) – 24.11.2018. (sb) – 7 dni, CORRE – Mała Saona – Saona – LYON Dystans: 365km (z prądem rzeki)

 

Nazwa Petite (Mała) Saona jest bardzo trafna. Niewielka rzeka malowniczo meandruje wśród wzgórz i położonych na nich miasteczek i wiosek. Czym dalej płyniemy w dół tym rzeka staje się większa i w Burgundii zyskuje nazwę Saona. Jak podają źródła regularna żegluga po rzece ma swoje początki już w czasach rzymskich. Z tego okresu pochodzą niektóre miasta np. malownicze Port-sur-Saone, w pobliżu którego fragment trasy pokonujemy tunelem. Po drodze mijamy takie atrakcje turystyczne jak zamek w Talmay, jaskinie w Beze, czy też położone na wyspie stare miasto w Chalon-sur-Saone. Na okolicznych wzgórzach rozciągają się słynne burgundzkie winnice. Tak więc znakomitego trunku mamy pod dostatkiem. Po opuszczeniu Burgundii wkrótce docieramy do trzeciego pod względem wielkości miasta Francji – Lyonu. Cumowanie tuż przy starej części miasta stanowi znakomity punkt wypadowy do zwiedzania centrum i położonej na wzgórzu Katedry Notre-Dame.

 

3. ODCINEK Termin 24.11.2018. (sb) – 1.12.2018. (sb) – 7 dni, LYON – Rodan – Mały Rodan – Kan. Sete-Rodan – MONTPELLIER Dystans: 350km (głównie z prądem rzeki)

 

Rodan to wspaniała, majestatyczna rzeka, która od setek lat była wykorzystywana jako droga żeglowna. Stąd na jej brzegach znajduje się się wiele pozostałości świadczących o ogromnym znaczeniu tego wodnego traktu. Płynąc w górę co chwila mijamy przepiękne pałace, zamki, ruiny budowli, również z czasów rzymskich oraz niezliczone zabytkowe miasta i miasteczka. Wśród nich Avignon ze słynnym mostem, tuż obok którego możemy zacumować nasz jacht. Przepływamy też pod wieloma ogromnymi i często ciekawymi pod względem architektonicznym mostami oraz pokonujemy kilka dużych śluz, często w towarzystwie kursujących tutaj regularnie statków handlowych. Wreszcie wpływamy na Mały Rodan, który zgodnie z nazwą jest zupełnie inny od tego dużego, bardziej kameralny. Ostatnie kilkadziesiąt kilometrów pokonujemy po Kanale Sete – Rodan, którym docieramy do mety naszej trasy, czyli Montpellier. Na zakończenie zwiedzanie miasta.

 

Od 1.12.2018. do 2.01.2019. - SAMODZIELNE CZARTERY Z BAZY W CARNON (koło Montpellier – kilka km od lotniska) na obszarze KANAŁU SETE-RODAN – od Marseillan do Beaucaire. Czartery tygodniowe – wymiany w każdą sobotę. Dystans do pokonania do 240km.

 

Południe Francji rozpieszcza nas łagodnym klimatem i pięknymi krajobrazami. Region, po którym żeglujemy to Camargue – prawdziwy raj dla miłośników przyrody. Zwłaszcza takie obszary jak rezerwat biosfery – zalew Etang de Thau. Z łatwością wypatrzymy tu wiele gatunków ptaków, między innymi flamingi. Żyją tu również dzikie konie i czarne byki. Tylko kilka kroków dzieli nas od przepięknych, piaszczystych plaż Morza Śródziemnego – warto pospacerować. Podróżą przez Camargue nie zawiodą się również miłośnicy dobrej francuskiej kuchni. Bliskość morza to gwarancja dostępności świeżych owoców morza, a lokalne winnice słyną z produkcji znakomitych trunków, takich jak „Muscat de Frontignan”, czy „Noilly Prat”. Rejs to wreszcie wielka atrakcja dla krajoznawców. Zabytkowe miasta, miasteczka, zamki, pałace i ruiny rozsiane po całym obszarze zachęcają do zwiedzania. Wśród nich oczywiście starówka w Montpellier, czy mury obronne twierdzy Aigues-Mortes oraz położona na wyspie, otoczona winoroślami katedra de Maguelone.

 

4. ODCINEK Termin 2.01.2019 (śr) – 12.01.2019. (sb) 11.01.2019 – 10 dni, MONTPELLIER – Kan. Sete-Rodan – Kan. du Midi – CARCASSONNE – TULUZA. Dystans: 280km

 

Kanał du Midi to prawdziwa mekka hausbotingu! Przyjeżdżają to ludzie z całego świata żeby rozpocząć swoją wodniacką przygodę. Stąd w sezonie wielki ruch, ale zimą nie mamy się czego obawiać. Zbudowany w drugiej połowie XVII wieku kanał to prawdziwe dzieło sztuki hydrotechnicznej. Unikatowe, owalne śluzy, często kilkustopniowe, akwedukty i jazy tworzą doskonale działający system, dopieszczony również pod względem architektonicznym w najmniejszym detalu. Dlatego też Kanał du Midi znalazł się na liście UNESCO. Na brzegach znajdują się malownicze zabytkowe miasteczka, ale też takie perły architektury jak otoczone murami obronnymi Carcassonne, którego skromniejszymi odpowiednikami są dobrze nam znane polskie miasta Paczków i Szydłów. To trzeba przepłynąć!

 

5. ODCINEK Termin 12.01.2019 (sb) – 21.01.2019 (pn) – 10 dni, TULUZA – Kan. Garony, rzeka Garona – BORDEAUX. Dystans: 250km

 

Tuluza urzeka swoim specyficznym południowym klimatem. Wpływy hiszpańskie widoczne między innymi w architekturze i w podwójnym nazewnictwie ulic. Kanał lateralny Garony, którym płyniemy został zbudowany w XIXw w celu ułatwienia żeglugi i jej uniezależnienia od kaprysów rzeki. Zasilany jest oczywiście wodą z Garony, którą dopływamy wreszcie do Bordeaux. Jak wszyscy wiemy to piękne miasto słynie nie tylko z zabytków... Dla miłośników wspaniałych krajobrazów postaram się o bonus – wypad na rzekę Lot. Ta meandrująca wśród skał rzeka należy do najwspanialszych obszarów do uprawiania hausbotingu. Wszyscy chcą ją przepłynąć i zobaczyć zapierające dech w piersiach górskie krajobrazy z zamkami położonymi na wysokich szczytach – może i nam się uda...

 

6. ODCINEK Termin 21.01.2019 (sb) – 30.01.2019 (śr) – 10 dni, BORDEAUX – rzeka Garona – Kan.Garony - TULUZA. Dystans: 250km

 

(opis jak w Odcinku 5)

 

7. ODCINEK Termin 30.01.2019 (śr) – 8.02.2019. (śr) – 10 dni, TULUZA – Kan. du Midi - CARCASSONNE – Kan. Sete-Rodan - MONTPELLIER. Dystans: 280km

 

(opis jak w Odcinku 4)

 

Od 8.02.2019. do 9.03.2019. - SAMODZIELNE CZARTERY Z BAZY W CARNON (koło Montpellier – kilka km od lotniska) na obszarze KANAŁU SETE-RODAN – od Marseillan do Beaucaire. Czartery tygodniowe – wymiany w każdą sobotę. Dystans do pokonania do 240km.

(opis jak powyżej)

 

8. ODCINEK Termin 16.03.2019. (sb) – 23.03.2019. (sb) – 7 dni,  MONTPELLIER – Kan. Sete-Rodan – Mały Rodan – Rodan – VALENCE Dystans: 230km

 

(opis jak Odcinku 2 – odwrotny kierunek)

 

9. ODCINEK Termin 23.03.2019. (sb) – 30.03.2019. (sb) – 7 dni, VALENCE – Rodan – LYON – Saona - CHALON-SUR-SAONE Dystans: 250km

 

(opis jak Odcinku 3 – odwrotny kierunek)

 

10. ODCINEK Termin 30.03.2019. (sb) – 8.04.2019. (pn) - 10 dni, CHALON-SUR-SAONE – Kan. Rodan-Ren – MILUZA Dystans: 275km

 

Rejs zaczynamy przy starym mieście w Chalon-sur-Saone położonym na malowniczej wyspie. Po kilkudziesięciu kilometrach rejsu Saoną wpływamy na Kanał Rodan-Ren, który zasilany jest przez wody rzeki Doubs od stuleci wykorzystywanej do celów żeglugowych. Doubs meandruje wśród gór Jury, jest zmienna i nawet kapryśna. Dlatego w XVIII w zdecydowano się na budowę kanału i umożliwienie nawigacji większym jednostkom i to niezależnie od warunków hydrologicznych. Tak powstał przepiękny, przebijający się przez skaliste góry kanał, z wieloma śluzami i tunelami, które umożliwiają pokonanie różnicy poziomów. Mniejsze jednostki na niektórych odcinkach mogę też płynąć rzeką. Po drodze opływamy dookoła stare miasto w Besancon, którego początki sięgają czasów rzymskich. Podobnie jak większości osad na terenie skalistej Jury np. kolejnego zabytkowego miasta – Montbeliard. Rejs kończymy w Miluzie, znanej nie tylko z urzekającej starówki, ale również kilku muzeów techniki, w których prezentowany jest bogaty dorobek miasta z czasów rewolucji przemysłowej.


Bardzo ciekawy opis niektórych tras znajdziecie na portalu naszych Przyjaciół – Zofii i Stefana Zubczewskich (dziękuję za udostępnienie materiałów i zdjęć)

oraz w poniższych artykułach:

Kanał Marna-Ren   

Kanał du Midi          


WARUNKI 2018/2019:

 

Jacht motorowy VISTULA CRUISER 30 S z silnikiem stacjonarnym diesla Vetus 52 KM i sterem strumieniowym

  • Koszt samodzielnego czarteru jachtu (do 7 osób) oraz koszt rejsu ze skipperem (do 4-6 osób) do indywidualnego uzgodnienia. Skipper zajmuje kabinę rufową.
  • Terminarz odcinków ze skipperem i samodzielnych czarterów podany powyżej
  • Kaucja zwrotna przy samodzielnych czarterach wynosi 1500,zł
  • Jachty posiadają ubezpieczenie CASCO i OC prowadzącego. NNW można wykupić we własnym zakresie
  • Obowiązuje samodzielne sprzątanie po rejsie lub możliwość zlecenia sprzątania końcowego (po uzgodnieniu) w cenie 200,zł
  • Na pokładzie znajdują się materiały nawigacyjne – mapa z opisem szlaku i wskazówki praktyczne, turystyczne, krajoznawcze
  • Podczas rejsów ze skipperem załatwia on wszelkie tematy logistyczne (kontakty ze śluzami, marinami), zaopatrzeniowe (woda, gaz) oraz organizuje zwiedzanie
  • Paliwo rozliczane na podstawie zużycia – koszt na tydzień to ok. 500,zł
  • Dodatkowe koszty ponoszone przez czarterującego: opłaty postojowe w niektórych marinach ok. 15-25 EUR/noc (po drodze znajduje się wiele miejsc darmowych), śluzy (winieta) ok. 200,zł/tydzień, ewentualnie parking lub transfery
  • Baza w Carnon k/Montpellier, z której odbywają się samodzielne czartery zlokalizowana jest w bezpośrednim sąsiedztwie lotniska – łatwy dojazd